Konsumententreprenadrätt
Advokatbyrån biträder klienter i tvist med avseende på hantverkstjänster, bygg- och reparationsarbeten, nyproduktion samt större eller mindre ombyggnationer. Ibland händer det att ett arbete försenas, inte blir riktigt gjort eller att det uppstår något annat oförutsett problem. En tvist med hantverkare kan därför t ex handla om att man som kund tycker att hantverkaren gjort fel, att hantverkaren inte har levererat det som överenskommits eller att hantverkaren har tagit betalt för tjänster eller material utöver parternas avtal. Konsumenttjänstlagen ställer krav på det utförda arbetets kvalitet och om arbetet inte utförts fackmannamässigt så reglerar lagen vad som gäller vid eventuella fel på tjänsten och vilka möjligheter som kunden har att reklamera, hålla inne betalning och att vidta andra åtgärder. Att en tjänst ska utföras fackmässigt innebär att tjänsten ska utföras på ett sådant sätt som kan krävas av en normalt skicklig fackman på området. Har beställaren och hantverkaren kommit överens om ett fast pris i förväg får det inte ändras. Ett alternativ till fast eller ungefärligt pris är löpande pris där beställaren betalar per timme. Det är då viktigt att komma överens om timpriset.